Dataa hyödyntäen tehokkaampi hallinto. Panostetaan ennaltaehkäisevään terveystyöhön. Tekoäly käyttöön. Hoitoon aina kahden viikon sisällä.
Sosiaalinen media:
Ikä:
34
Sukupuoli:
Mies
Paikkakunta:
Vantaa
Hyvinvointialue:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Ammatti:
Data engineer, väitöskirjatutkija, DI
Koulutus:
Ylempi korkea-aste
Kielitaito:
Suomi ja englanti sujuva, kohtalainen ruotsi, hiukan saksaa ja venäjää
Tehtävät:
aluevaltuutettu, kunnanvaltuutettu
Kuvausteksti:
Olen ensimmäisen kauden kaupungin- ja aluevaltuutettu Vantaalta. Asun tällä hetkellä Tikkurilassa, mutta minulla on myös asumiskokemusta Länsi-Vantaan Varistosta. Ymmärrän tavallaan molempia puolia kaupungista. Työkseni teen tiedolla johtamisen ratkaisuja sote-alalla ja olen muutenkin monella tapaa datan kanssa tekemisissä. Sivutoimisesti teen myös tutkimusta Aalto-yliopistossa geodesian alalla. Olen politiikassani maltillinen ja kykenen yhteistyöhön miltei kenen tahansa kanssa erilaisissa asiakysymyksissä. Asioita, joita puolustan, ovat mm. yksilönvapaudet, demokratia ja kansallinen turvallisuus.
Vastaukset vaalikoneeseen
Tässä näet ehdokkaan vastaukset vaalikoneen kysymyksiin.
Kysymysteema: Palvelut
Jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi toimipiste, josta saa terveydenhuollon palveluita.
Vantaalla ja Keravalla tämä toteutuu nyt ja jatkossakin. Muualla Suomessa ei välttämättä ole realismia tulevaisuudessa.
Kiireettömän perusterveydenhuollon hoitotakuu pitää lyhentää 14 vuorokauteen nykyisestä kolmesta kuukaudesta.
Vantaalla ja Keravalla pääsee jo nyt suurin osa hoitoon alle kahdessa viikossa. Pitäisin siitä kiinni jatkossakin, vaikka hoitotakuuta muutettiinkin takaisin kolmeen kuukauteen.
Yöpäivystyksistä päättäminen kuuluu omalle hyvinvointialueelleni - ei Suomen hallitukselle.
Rahoitus tulee valtiolta, joten tietenkin valtiolla täytyy olla sananvaltaa asiassa. Mutta jos nyt vastaan Vantaan ja Keravan osalta, niin meillä täytyy säilyä Peijaksen päivystys jatkossakin.
Palveluseteleiden käyttöä täytyy lisätä, jotta hoitojonoja saadaan lyhyemmiksi.
Minulla ei ole mitään ideologista estettä tälle.
Julkisia varoja ei pidä käyttää yksityisiin terveyspalveluihin.
Jos yksityisten avulla saadaan purettua julkisen puolen hoitojonoja, sehän on vain positiivinen asia. Toki täytyy pitää huoli siitä, etteivät yksityiset palveluntuottajat pääse "vuolemaan kultaa" julkisilla varoilla - laskutuksen täytyy olla kohtuullista.
Kysymysteema: Lapset ja nuoret
Alle 23-vuotiaan pitää päästä nopeammin mielenterveyspalveluiden piiriin kuin yli 23-vuotiaan.
En haluaisi asettaa mitään keinotekoista ikärajausta, mutta jos on pakko, niin vastaan kyllä. Mitä aiemmin mielenterveysongelmiin puututaan, sen parempi, myös kansantalouden näkökulmasta.
Pieniä neuvoloita ei saa lakkauttaa.
Jos väestöpohja ei ole riittävä ja esim. tilat ovat huonossa kunnossa, yhdistäminen lienee paras vaihtoehto. Aina on toki huolehdittava, että palvelun piiriin pääsee kohtuullisella vaivalla. Lähipalveluilla on silti paikkansa.
Koululaisten hammastarkastuksia pitää lisätä, vaikka se kasvattaisi hammashoidon jonoja.
Lasten hammasongelmat näkyvät pitkälle aikuisuuteen asti. Niihin on puututtava ajoissa.
Alle 25-vuotiaille pitää tarjota maksuton ehkäisy.
Jokainen lapsi ansaitsee olla toivottu. Jos tuolla ehkäistään turhia abortteja, niin kai se on hintansa väärti.
Kysymysteema: Iäkkäät
Hyvinvointialueet pakenevat vastuutaan pitämällä vanhukset liian pitkään kotihoidon piirissä.
Eivät kaikki edes halua pois kotoaan. Tilanteet ovat yksilöllisiä. Tietenkin, jos ihminen ei oikeasti pärjää kotona, pitäisi laitospaikan järjestyä.
Iäkkäiden ympärivuorokautisen hoivan mitoituksen pitää olla vähintään seitsemän hoitajaa kymmentä hoidettavaa kohden.
Minusta ei kannattaisi takertua mekaanisiin mitoituksiin. Tietenkin henkilökuntaa täytyy olla riittävästi, mutta tulevaisuudessa automaatio ja tekoäly vapauttavat hoitajien aikaa enemmän esim. kirjaamisesta hoivaan. Tällöin innovatiivinen hoivakoti pärjää pienemmällä mitoituksella hoivan laadun kuitenkaan kärsimättä.
Suomessa kokeillaan järjestelmää, jossa yli 65-vuotiaat pääsevät yksityiselle yleislääkärille terveyskeskusmaksun hinnalla. Käytäntö pitää ottaa pysyvästi käyttöön.
Kokeillaan nyt ensin ja katsotaan millaiset ovat kokemukset. Yksinkertaisissa vaivoissa tämä voi ollakin hyvä ajatus. Iäkkäillä on kuitenkin usein perussairauksia, joiden asianmukainen hoito vaatii pitkiä hoitosuhteita tutun lääkärin kanssa.
Vanhuksen oikeus ulkoiluun on kirjattava lakiin.
Minusta on itsestään selvää, että ihmisellä pitäisi olla oikeus ulkoilla. Hoitajien kiire ei saisi olla sille esteenä. Mutta lakiin asti kirjaaminen kuulostaa aika vahvalta muotoilulta. Selvittäisiinkö kevyemmällä sääntelyllä?
Kysymysteema: Työvoima
Hoitajia on tuotava Suomeen ulkomailta.
Työvoimaa eläköityy kovaa vauhtia ja syntyvyys sakkaa. Tarvitsemme paikoitellen akuutisti työvoimaa. Kuitenkaan kielitaito- ja pätevyysvaatimuksista ei saa tinkiä. Tämä on myös potilasturvallisuuskysymys.
Lääkärin ja hoitajan on osattava suomea tai ruotsia.
Kyllä. Tosin ei kielitaidon tarvitse täydellinen olla. Pääasia on, että potilas ja lääkäri/hoitaja ymmärtävät kaikissa tilanteissa toisiaan.
Lääkäri pitää velvoittaa työskentelemään julkisella puolella kahden vuoden ajan valmistumisen jälkeen.
Meillä on lääkäripulaa julkisessa perusterveydenhuollossa. Suomessa lääkärit koulutetaan kuitenkin veronmaksajien rahalla, joten jonkinlainen työskentelyvelvoite julkisella sektorilla tuskin olisi kohtuuton. Olisiko se nyt sitten vuosi tai kaksi, siihen en osaa ottaa kantaa. Toki on henkilöitä, jotka ovat itse maksaneet koulutuksensa ulkomailla, he ovat asia erikseen.
Terveydenhuollon vuokrahenkilöstölle pitää asettaa maanlajuinen hintakatto, sillä keikkalääkäreiden palkat ovat karanneet käsistä.
Kermankuorinta julkisen terveydenhuollon kriisissä on vähintäänkin epäeettistä. Työolosuhteet ja palkkaus pitää kuitenkin laittaa kuntoon hyvinvointialueilla, jotta lääkärit eivät sieltä halua karata.
Kysymysteema: Pelastusala
Pelastustoimi jää hyvinvointialueilla sote-palveluiden varjoon, joten pelastusala pitää siirtää valtion hoidettavaksi.
Pelastustoimen resursointi täytyy olla kunnossa, riippumatta siitä mikä taho siitä vastaa. Valtiollistaminen ei välttämättä takaa rahoituksen tasoa.
Epäpätevän henkilöstön käyttö puhuttaa pelastusalalla. Kaikilta pelastajilta pitää vaatia pelastusalan tutkinto, vaikka se vaikeuttaisi työvoiman saantia.
Pääasiallisesti pätevyyksien tulisi olla kunnossa. Tietenkin hyvinvointialueille pitäisi sallia tarvittaessa joustoja, jos vakansseja ei muuten saada täytettyä.
Kysymysteema: Talous
Hyvinvointialueiden pitää saada verotusoikeus (ns. maakuntavero) palveluiden turvaamiseksi.
Jos verotusoikeus annetaan, ei ole enää kannustimia kehittää toimintaa tehokkaammaksi. Toisaalta alueiden rahoituksellinen autonomia kasvaisi. Suomessa kokonaisveroaste on sen verran korkea - emme tarvitse uutta veronkorotusautomaattia.
Kokonaisveroaste saa nousta, jotta kansalaisten terveydenhuolto voidaan turvata.
Mikäli mitään muuta ei ole tehtävissä. Julkinen terveydenhuolto ja erityisesti erikoissairaanhoito täytyy saada pidettyä huipputasoisena. Toiminnassa riittää kyllä edelleenkin paikoin sujuvoitettavaa ja trimmattavaa, esim. hallinnon puolella.
Lihavuuslääkkeitä ei tule maksaa julkisista varoista.
Potilasvalinnan täytyy olla tarkempaa, mutta kokonaisuutena sanoisin, että jos sairastavuus vähenee lihavuuden hoidon myötä, hoidon tuomat kokonaissäästöt sote-menoista voivat olla merkittävämmät kuin itse lääkkeiden kustannukset.
Julkisessa terveydenhuollossa pitää säästösyistä priorisoida potilaita, joilla on parempi ennuste parantua.
Kyllä. Mutta linjaukset täytyy kirjata sitovasti jonnekin, jotta hoidon lopputulos ei riipu yksittäisten lääkärien tulkinnoista.
Kysymysteema: Hallinto
IS:n selvityksen mukaan hyvinvointialueilla työskenteli syksyllä 2024 johtaja-nimikkeellä yli 650 henkilöä. Johtajien määrää pitää karsia.
Päällekkäisyyksiä on edelleen paljon. Lisäksi tekoälyn potentiaali on valtava.
Moni kansanedustaja osallistuu laiskasti aluevaltuustojen kokouksiin. Kansanedustajien ei pitäisi olla ehdolla aluevaaleissa.
Sanoisin, että ainakin kolmella eri jakkaralla istuminen pitäisi kieltää.
Kovapalkkaisimmat hyvinvointialueiden johtajat tienaavat enemmän kuin pääministeri, jopa yli 18000 euroa kuussa. Hyvinvointialueiden johtajien palkkoja pitää laskea.
On hyvinvointialueen etu, että se saa päteviä johtajia. Työmarkkinoilla toimii kysynnän ja tarjonnan laki. Onhan tuo palkka hulppea, mutta niin on vastuukin. Ja jos palkkoja päädyttäisiin laskemaan, niin pitäisi tehdä kaikilla hyvinvointialueilla, sillä nekin kilpailevat keskenään hyvistä johtajista.
Hyvinvointialueita on liikaa.
Viisi olisi riittänyt, vrt. yliopistosairaaloiden ns. erva-alueet. Maakunnissa väestöpohja ei tunnu riittävän nytkään.
Kysymysteema: Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle riittäisi Myyrmäen, Tikkurilan ja Keravan terveysasemat nykyisen yhdeksän terveysaseman sijaan.
Meillä on noin 300 000 asukasta hyvinvointialueella. Vahvasti epäilen, riittäisikö kolme terveysasemaa palvelemaan koko väestöämme. Ja jos tällaiseen yhdistämiseen päädyttäisiin, uusista yksiköistä tulisi kooltaan massiivisia. En usko, että tällaiseen ratkaisuun tarvitsee mennä edes keskipitkällä aikavälillä.
Vantaalle tarvitaan huumeiden käyttöhuone, jos lainsäädäntö sen tulevaisuudessa mahdollistaa.
Tätä voisi pilotoida ja katsoa, millaiset ovat tulokset. Lähtökohtaisesti suhtautumiseni on varovaisen negatiivinen. Jos käyttöhuoneita tulisi, niiden ympäristö pitäisi turvata, jotta lieveilmiöt eivät pääse leviämään naapurustoon.
Jatkossa Uudellamaalla tulisi olla vain yksi koko maakunnan kokoinen hyvinvointialue, johon kuuluisi myös Helsinki.
Veikkaan, että tällaiseen ratkaisuun tullaan joidenkin vuosikymmenien aikajänteellä menemään. Tai jos ei koko Uudenmaan laajuiseen ratkaisuun, niin ainakin sellaiseen, että pääkaupunkiseutu toimisi omana kokonaisuutenaan.