Hoidan luottamustehtäväni asiallisesti, käyttäydyn asiallisesti ja teen yhteistyötä muiden luottamushenkilöiden kanssa asiallisesti.
Sosiaalinen media:
Ikä:
48
Sukupuoli:
Nainen
Paikkakunta:
Kirkkonummi
Postinumeroalue:
02880, Veikkola
Hyvinvointialue:
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Ammatti:
Senior Solution Consultant
Koulutus:
Alempi korkea-aste
Kielitaito:
Suomi on äidinkieli, englanti on erinomainen, ruotsi on hyvä ja venäjä on välttävä. Lisäksi jonkun verran viron ja ranskan opintoja eli niistä perusteet.
Tehtävät:
kunnanvaltuutettu
Kuvausteksti:
Olen IT-alan ammattilainen ja työkseni suunnittelen tietojärjestelmiä sekä vedän kehitystiimiä. Olen Espooseen syntynyt ja siellä asunut elämäni ensimmäiset 19 vuotta. Helsingissä vietettyjen opiskeluvuosien jälkeen palasin takaisin Espooseen muutamaksi vuodeksi ennen muuttoa Kirkkonummelle, missä olen asunut jo 20 vuotta.
Perussuomalainen olen ollut vuodesta 2015 lähtien ja olen toiminut mm. Perussuomalaiset puolueen puoluevaltuutettuna, Uudenmaan piirin toiminnanjohtajana, piirisihteerinä ja taloudenhoitajana sekä Kirkkonummen paikallisyhdistyksen puheenjohtajana.
Kirkkonummen kunnalla olen kunnanhallituksen 1. vpj sekä kunnanvaltuutettu ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella varavaltuutettu.
Kannatan klassista liberalismia eli yksilönvapautta, yrittäjyyttä, markkinataloutta sekä valtion roolin minimointia. Perussuomalaisuus on minulle isänmaallisuutta, turvallisuutta ja perinteitä.
Vastaukset vaalikoneeseen
Tässä näet ehdokkaan vastaukset vaalikoneen kysymyksiin.
Kysymysteema: Palvelut
Jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi toimipiste, josta saa terveydenhuollon palveluita.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue koostuu 10 kunnasta ja väestöä on alueella paljon, joten jokaisesta kunnasta löytyy terveydenhuollon palveluiden käyttäjiä.
Kiireettömän perusterveydenhuollon hoitotakuu pitää lyhentää 14 vuorokauteen nykyisestä kolmesta kuukaudesta.
Tärkeintä olisi, että hoitoa saisi sairauden vaatimassa ajassa. Kiireelliseen hoitoon tulisi päästä nopeasti ja sellaisissa kiireettömissä asioissa, joissa on mahdollista odottaa pidempäänkin, voisi aika olla hyvin vaikka hoitotakuun vaatiman 3 kuukaudenkin päästä. Hoitoja tulisi siis priorisoida sairauden perusteella.
Länsi-Uudenmaan alueella on 10 kuntaa ja joissakin kunnissa ruuhkaa on vähemmän kuin toisissa, joten asiakkaalle, joka on valmis ja kykenevä liikkumaan hoitoon pidemmänkin matkan, voisi hyvin tarjota palvelua toisesta kunnasta. Tällä tavalla tasattaisiin kuntien välistä kuormaa hyvinvointialueen sisällä. Potilastietojärjestelmien tulisi tukea asiakkaan liikkumista hyvinvointialueen sisällä eri yksiköissä ja myös HUS:n erikoissairaanhoidonpalveluihin.
Yöpäivystyksistä päättäminen kuuluu omalle hyvinvointialueelleni - ei Suomen hallitukselle.
Erikoissairaanhoidon ja sairaalan yöpäivystyksistä päättäminen kuuluu Helsingin ja Uudenmaan alueella HUS:lle eikä hyvinvointialueille. HUS erillissopimusta tulisi tarkastella kuin myös ajatusta, että Helsinki ja Uusimaa muodostaisivat yhden hyvinvointialueen HUS:n alle. Terveyskeskuspäivystyksistä päättää tälläkin hetkellä hyvinvointialue budjettinsa raameissa eikä Suomen hallitus.
Palveluseteleiden käyttöä täytyy lisätä, jotta hoitojonoja saadaan lyhyemmiksi.
Jos hyvinvointialue ei pysty hoitamaan hoitojonoja kuntoon ja palvelua hoitotakuun määrittämässä ajassa, niin palveluseteliä voidaan harkita.
Julkisia varoja ei pidä käyttää yksityisiin terveyspalveluihin.
Perusterveydenhuollon jonot ovat ruuhkautuneet ja jos oletetaan, että yksityisen terveydenhuollon tukeminen lopetetaan, niin julkisen puolen jonot entisestään kasvavat. Toisaalta tulisi käydä poliittista keskustelua siitä kuinka monta erilaista päällekkäistä terveydenhuoltomallia tarvitaan, kun meillä on tällä hetkellä julkinen terveydenhuolto, yksityinen terveydenhuolto, opiskeluterveydenhuolto ja työterveyshuolto. Tulisi luoda skenaarioita erilaisista malleista nykymallin lisäksi esim. pelkkä julkinen palvelu tai pelkkä yksityinen palvelu ja miettiä näiden mallien hyvät ja huonot puolet ja löytää toimivin malli Suomen tämän hetken ja tulevaisuuden haasteisiin väestön ikääntyessä ja hoitohenkilökunnan vähetessä.
Kysymysteema: Lapset ja nuoret
Alle 23-vuotiaan pitää päästä nopeammin mielenterveyspalveluiden piiriin kuin yli 23-vuotiaan.
Mielenterveyspalveluiden piiriin olisi hyvä päästä asiakkaan tilanteesta riippuen riittävän nopeasti iästä riippumatta. Etä- ja digipalvelulla voitaisiin käsitellä akuuttia tilannetta nopeasti ja ohjata jatkopalvelun piiriin mahdollisimman hyvin ja nopeasti.
Pieniä neuvoloita ei saa lakkauttaa.
Palveluverkko tulee rakentaa niin, että kuntalaisille ei tule kohtuutonta haittaa palveluiden pariin pääsemiseksi. Neuvolapalveluita voidaan tarjota pienissäkin yksiköissä, jos se katsotaan kuntalaisille tarpeelliseksi lähipalveluksi.
Koululaisten hammastarkastuksia pitää lisätä, vaikka se kasvattaisi hammashoidon jonoja.
Koululaisten hammastarkastuksia on Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella hoidettu riittävällä tasolla.
Alle 25-vuotiaille pitää tarjota maksuton ehkäisy.
Ehkäisy- ja seksuaaliterveysneuvonta ovat äärimmäisen tärkeitä ja tällä hetkellä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue tarjoaa ilmaisen ehkäisyn alle 20-vuotiaille nuorille. Mielestäni tälle ikäryhmälle voidaan jatkaa ilmaisen ehkäisyn tarjoamista, mutta sitä vanhemmille maksuttomuus voisi tulla toimeentulotuen kautta vähävaraisille henkilöille.
Kysymysteema: Iäkkäät
Hyvinvointialueet pakenevat vastuutaan pitämällä vanhukset liian pitkään kotihoidon piirissä.
Vastuun pakeneminen on liian jyrkästi sanottu. Vanhukset pidetään liian pitkään kotihoidon piirissä, koska hoivapaikkoja ei ole riittävästi, hoivakodeissa ei ole riittävästi hoitohenkilökuntaa ja hyvinvointialueella ei ole riittävästi rahallisia resursseja näiden laittamiseen kuntoon.
Iäkkäiden ympärivuorokautisen hoivan mitoituksen pitää olla vähintään seitsemän hoitajaa kymmentä hoidettavaa kohden.
Tällä hetkellä hoitajamitoitus on 6,5 kymmentä hoidettavaa kohden. Hoitajat ovat ylikuormittuneita ja hoitajamitoituksen tulee olla sellainen, että olosuhteet sekä hoitajille että hoidettaville ovat inhimillisellä tasolla. Myös muihin työolosuhteisiin tulee kiinnittää huomiota, kuten henkilökunnan riittävään kielitaitoon, koulutukseen, työilmapiiriin.
Suomessa kokeillaan järjestelmää, jossa yli 65-vuotiaat pääsevät yksityiselle yleislääkärille terveyskeskusmaksun hinnalla. Käytäntö pitää ottaa pysyvästi käyttöön.
Odotetaan kokeilun tulokset ensin ja analysoidaan sen jälkeen, että tulisiko käytäntö ottaa pysyvästi käyttöön.
Vanhuksen oikeus ulkoiluun on kirjattava lakiin.
Vanhuksen ulkoilu ja liikkuminen ovat tärkeitä asioita ja toimintakyvyn jatkumisen kannalta, mutta en ole varma onko tämä asia, mistä tulee kirjata laki.
Kysymysteema: Työvoima
Hoitajia on tuotava Suomeen ulkomailta.
Lisää hoitajia tarvitaan, mutta ratkaisu ei voi olla puutteellisella kielitaidolla olevien henkilöiden palkkaaminen vaan ensisijaisesti tällä hetkellä suomea ja ruotsia osaavien työttöminä tai muissa töissä olevien hoitajien houkuttelu hoitoalalle ja hoitajien työolojen parantaminen ja näin alan vaihtamisen vähentäminen. Ulkomaisen henkilön kielitaito ja soveltuvuus alalle tulee testata ennen rekrytointia. Puutteet kielitaidossa ovat vakava riski hoitovirheille.
Lääkärin ja hoitajan on osattava suomea tai ruotsia.
Lääkäreillä ja hoitohenkilökunnalla tulee olla riittävä kielitaito. Puutteet kielitaidossa ovat vakava riski hoitovirheille.
Lääkäri pitää velvoittaa työskentelemään julkisella puolella kahden vuoden ajan valmistumisen jälkeen.
Tämä voisi olla hyvä tapa vähentää julkisella puolella lääkäripulaa. Mielestäni kuitenkaan pelkästään valmistuneita lääkäreitä ei voida velvoittaa työskentelemään valmistumisen jälkeen julkisella puolella, jos kaikkia muiltakin ammattialoilta valmistuneita ei velvoiteta, mutta jonkunlaista porkkanaa voisi tarjota.
Terveydenhuollon vuokrahenkilöstölle pitää asettaa maanlajuinen hintakatto, sillä keikkalääkäreiden palkat ovat karanneet käsistä.
Julkinen puoli ei pysty kilpailemaan yksityisen puolen palkkojen kanssa, joten maanlaajuinen hintakatto ja rajat vuokrahenkilöstön käytölle olisi hyvä asettaa. Joihinkin syrjäisiin yksiköihin tulee silti olemaan haasteita saada henkilöstöä, joten kaikkia ongelmia hintakatto tuskin tulee ratkaisemaan.
Kysymysteema: Pelastusala
Pelastustoimi jää hyvinvointialueilla sote-palveluiden varjoon, joten pelastusala pitää siirtää valtion hoidettavaksi.
Pelastustoimi on hyvinvointialueiden toimivimpia palveluita, koska pelastustoimi toimi jo ennen hyvinvointialueuudistusta pelastusalueina ja siihen ei tullut paljoa muutoksia hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa. Muuttuvassa toimintaympäristössä pelastustoimen merkitys kasvaa ja sitä kautta voisi harkita, että pelastustoimi siirrettäisiin vahvemmin valtion alle toimimaan, kuten esimerkiksi rajavartiolaitos toimii.
Epäpätevän henkilöstön käyttö puhuttaa pelastusalalla. Kaikilta pelastajilta pitää vaatia pelastusalan tutkinto, vaikka se vaikeuttaisi työvoiman saantia.
Muuttuvassa toimintaympäristössä pelastustoimen merkitys kasvaa ja henkilöstöä tulee kouluttaa jatkuvasti riittävästi. Pelastusalan koulutusta tulee lisätä ja sitä kautta varmistaa pätevän ja osaavan henkilöstön saanti.
Kysymysteema: Talous
Hyvinvointialueiden pitää saada verotusoikeus (ns. maakuntavero) palveluiden turvaamiseksi.
Ei verotusoikeutta hyvinvointialueille eikä maakuntaveroa
Kokonaisveroaste saa nousta, jotta kansalaisten terveydenhuolto voidaan turvata.
Alamme olla jo Lafferin käyrän huipulla, jossa veronkorotukset eivät enää tuo tuloja vaan saattavat jopa kasvattaa menoja, niin parempi on etsiä rakenteellisia muutoksia kuin korottaa veroja. Etä- ja digipalveluista on mahdollista löytää säästöjä ja tehokkuutta terveydenhuoltopalveluihin.
Lihavuuslääkkeitä ei tule maksaa julkisista varoista.
Kansalaisten lihavuuden kasvu on kansantaloudellinen riski. Lihavuuteen liittyy erilaisia sairauksia, joiden hoito voi olla huomattavasti kalliimpaa kuin itse lihavuuden hoito, joten suoraan en tyrmäisi lihavuuslääkkeiden tukemista.
Julkisessa terveydenhuollossa pitää säästösyistä priorisoida potilaita, joilla on parempi ennuste parantua.
Priorisointia tehdään jo tällä hetkellä, mutta perusteet saattavat vaihdella riippuen lääkäristä ja yksiköstä, joten minkäänlaista virallista linjaa ei priorisoinnille ole. Julkisen terveydenhuollon priorisoinnista tulisi käydä keskustelu, mutta pelkästään poliitikkojen päätettäväksi ei priorisointia tule jättää. Keskusteluun tarvitaan tutkittua tietoa ja asiantuntijoiden lausuntoja ja parasta olisi saada asiasta laaja konsensus.
Kysymysteema: Hallinto
IS:n selvityksen mukaan hyvinvointialueilla työskenteli syksyllä 2024 johtaja-nimikkeellä yli 650 henkilöä. Johtajien määrää pitää karsia.
Hallinnosta on hyvä aloittaa karsiminen.
Moni kansanedustaja osallistuu laiskasti aluevaltuustojen kokouksiin. Kansanedustajien ei pitäisi olla ehdolla aluevaaleissa.
Joillakin riittää aika ihan hyvin hoitaa kolmeakin roolia kiitettävästi. Esimerkiksi kansanedustaja Arja Juvonen on tehnyt hyvää työtä niin kansanedustajana, Espoon kunnanvaltuutettuna kuin Länsi-Uudenmaan aluevaltuutettuna. Jokaisen ehdokkaan tulisi miettiä itse, miten aika riittää useamman roolin hoitamiseen ja toimia sen mukaan, joten en lähtisi kategorisesti tätä kieltämään.
Kovapalkkaisimmat hyvinvointialueiden johtajat tienaavat enemmän kuin pääministeri, jopa yli 18000 euroa kuussa. Hyvinvointialueiden johtajien palkkoja pitää laskea.
Hyvinvointialueiden johtajien korkeille palkoille ei ole perusteita.
Hyvinvointialueita on liikaa.
Mielestäni 5 hyvinvointialuetta rakennettuna yliopistosairaaloiden ympärille olisi riittävästi. Hyvinvointialueiden sijasta sairaanhoitopiirit takaisin. Tätä asiaa ei kuitenkaan päätetä hyvinvointialueilla eikä näissä vaaleissa vaan asia ratkaistaa valtionhallinnossa ja eduskuntavaaleissa.
Kysymysteema: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Lohjan sairaalan synnytystoiminnan lakkauttaminen oli oikea päätös.
HUS vastaa sairaaloista ja erikoissairaanhoidosta Helsingin ja Uudenmaan alueella ja HUS:n osalta hyvinvointialue ei tee päätöksiä vaan HUS:n yhtymähallitus, jossa ei ole yhtäkään Perussuomalaista edustajaa. Paikkoja pitävät Kokoomus, SDP, RKP, Vihreät ja Vasemmistoliitto. Perussuomalaiset eivät siis ole olleet mukana päättämässä HUS:n Lohjan sairaalan synnytystoiminnan lakkauttamisesta tai muista päivystysten leikkauksista.
Raaseporin yöpäivystyksen lopettaminen oli oikea päätös.
HUS vastaa sairaaloista ja erikoissairaanhoidosta Helsingin ja Uudenmaan alueella ja HUS:n osalta hyvinvointialue ei tee päätöksiä vaan HUS:n yhtymähallitus, jossa ei ole yhtäkään Perussuomalaista edustajaa. Paikkoja pitävät Kokoomus, SDP, RKP, Vihreät ja Vasemmistoliitto. Perussuomalaiset eivät siis ole olleet mukana päättämässä HUS:n Lohjan sairaalan synnytystoiminnan lakkauttamisesta tai muista päivystysten leikkauksista.
Jatkossa Uudellamaalla tulisi olla vain yksi koko maakunnan kokoinen hyvinvointialue, johon kuuluisi myös Helsinki.
Mielestäni 5 hyvinvointialuetta rakennettuna yliopistosairaaloiden ympärille olisi riittävästi ja Uudenmaan alueella se tarkoittaisi Helsingin ja muun Uudenmaan aluetta yhdessä HUS:n alla. Tätä asiaa ei kuitenkaan päätetä hyvinvointialueilla eikä näissä vaaleissa vaan asia ratkaistaa valtionhallinnossa ja eduskuntavaaleissa.