Ehdokas arvokartalla
Ehdokkaalla on voimakkaimmat mielipiteet arvoista maaseutu - kaupunki-akselilla.
Vastaukset vaalikoneeseen
Tässä näet ehdokkaan vastaukset vaalikoneen kysymyksiin.
Ukrainan tukeminen on erittäin tärkeää, mutta omassa turvallisuuden varmistamisessa ei voi ottaa liikaa riskiä.
Bruttokansantuotteesta 2% puolustukseen on itse asiassa halpa hinta uskottavasta puolustuskyvystä ja hyökkäyskynnyksestä, jota Venäjä ei uskalla ylittää. Se takaa myös puolustusvoimien pitkäjänteisen ja kustannustehokkaan kehittämisen, mikä on tärkeää, koska Naton jäsenenäkin Suomen puolustuksen päävastuu on meillä itsellämme. Sitoutuminen Naton tavoitteeseen kasvattaa myös Suomen painoarvoa Natossa ja mahdollistaa paremmin Suomen tavoitteiden ja etujen ajamisen puolustusliitossa.
Verojen korottaminen ja jatkuva lisävelan ottaminen eivät ole kestäviä ratkaisuja. Toimintoja tulisi ensin järkiperäistää ja suunnitella paremmin. Pelkästään työrauhan turvaaminen opettajille parantaisi tilannetta jatkuvan "kehittämisen" sijaan. Kaikki kehittäminen kun ei ole parantamista.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Rahaa voidaan tarvita lisää, mutta rahan kaataminen ongelmiin ei ole ainoa ratkaisu. Toimintaa tulee järkevöittää ja tehostaa paremmalla suunnittelulla. Tutkimusten mukaan lääkärien työajasta kuluu jopa puolet hallinnollisiin tehtäviin ja tämän kuorman vähentämiseen olisi monia eri keinoja. Sama pätee osaltaan myös hoitajiin. Hyvän ja kalliin lääkärin ja hoitajan koulutuksen saaneiden käyttäminen hallinnolliseen työhön ja tukitoimiin ei ole järkevää, kun tähän löytyisi ihmisiä kortistoistakin. Ja verojen korottaminen ja velan ottaminen eivät ole kestäviä ratkaisuja. Jos muu ei auta, menoja pitää vähentää muualta, jotta terveydenhuoltoon saadaan lisää resursseja.
Ennaltaehkäisy on aina tehokkaampaa ja halvempaa kuin ongelmaan puuttuminen jälkikäteen. Siksi siksi syrjäytymisen estämiseen tulisi panostaa. Toisaalta jo rikoskierteessä olevien ja raskaisiin rikoksiin syyllistyvien rangaistusten tulisi olla oikeudenmukaisessa suhteessa rikoksien vakavuuteen.
Kannustusloukkuja tulisi purkaa ja ansiotyön verotusta keventää, jotta tuetaan ja kannustetaan työllistymistä. Töissä oleva ihminen on aina valtion talouden kannalta parempi ratkaisu kuin kotona istuva. Ansiosidonnaisten korvausten heikentäminen tulisi kuitenkin olla tarkoin harkittua, niin että sillä saadaan aidosti työllistymistä eikä vain heikennetä ihmisten asemaa.
Suomeen kannattaa rekrytoida ihmisiä, jotka työllistyvät nopeasti ja joilla on siten mahdollisuus integroitua yhteiskuntaan.
Kaikkeen ei vain ole varaa ja kälkipolville ei tule jättää rappiolla olevaa valtiontaloutta. Perusasiat kuten turvallisuus, koulutus ja terveydenhuolto tulee turvata, muiden osalta pitää tarvittaessa laittaa asioita tärkeysjärjestykseen. Ja kaikissa toimissa tulee tarkastella voidaanko toimintaa järkevöittää ja tehostaa palvelut turvaten esimerkiksi turhaa sääntelyä poistamalla.
Palkkojen verotuksen alentaminen kannustaa ihmisiä työntekoon ja kun ihmisten ostovoima kasvaa, se tukee myös talouden kasvua. Haittaveroja voitaisiin hyödyntää sekä verotulojen keräämiseen, että ihmisten terveellisempien elintapojen tukemiseen. Valtion velan kasvattaminen ei ole järkevää.
Ylisuuret energiahinnat oli todennäköisesti varsin tilapäinen ilmiö. Energiatuotantoa kehittämällä saadaan energian hinnat pidettyä kurissa vääristämättä ja rasittamatta valtion taloutta. Jos energiahintoja ei saada nopeasti laskettua, tulisi kuitenkin tukea tilapäisesti niitä kansalaisia, joihin korkeat energiahinnat iskevät kipeimmin.
Hakkuita on syytä jatkaa valtionkin metsissä, mutta harkitusti ja luontoarvoja kunnioittaen.
Hiilineutraalius on hyvä tavoite, mutta siihen tulee edetä suunnitelmallisesti, hallitusti ja talouden rakenteita äkillisesti tuhoamatta. Jos tavoitteet on asetettu liian tiukoiksi, niitä pitää tarvittaessa tarkistaa.
Helsingissä käy paljon töissä ihmisiä joille julkinen liikenne ei ole vaihtoehto, koska matkustusajat olisivat kohtuuttomia. Näitä ihmisiä ei tulisi rangaista, vaan kehittää julkista liikennettä edelleen ja tarjota aitoja vaihtoehtoja.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Verojen korotusten ja palvelujen vastakkainasettelu on tarkoitushakuista. Korkea verotus ei automaattisesti tuo parempia palveluja. Toimintoja tulee tehostaa ja järkevöittää ja vasta jos nämä toimet eivät riitä, lisättävä resursseja. Ja resursseja voidaan lisätä siirtämällä niitä muualta, ei aina veroja korottamalla.
Suuresta henkilökohtaisesta panoksesta ja yrittämisestä ihmistä tulee palkita. Toki verotuksen kohtuullinen progressiivisuus on syytä säilyttää.
Valtion tiukasti johtamat suunnitelmataloudet eivät ole toimineet missään maassa. Valtion tulisi pyrkiä takaamaan reilu ja vapaa kilpailu muun muassa kartellien estämiseksi. Sääntelyssä tulee kuitenkin olla varovainen ei puututa liikaa joka voi johtaa päinvastaiseen tulokseen kuin mitä on haettu.
Turvaverkkoja tarvitaan ja niitä tulee olla. Ihmisiä tulee kuitenkin koko ajan kannustaa eri keinoilla opiskelemaan ja työllistymään. Se ehkäisee syrjäytymistä ja yksinäisyyden tuomia ongelmia. Terveen ihmisen kotiin jääminen sosiaaliturvan tukemana ei saisi olla vaihtoehto.
Tietyt perustoiminnot, jotka ovat keskeisiä ihmisten hyvinvoinnin ja elinmahdollisuuksien kannalta, on usein syytä pitää julkishallinnolla.
Monimuotoisuus on hyvä asia, mutta sitä ei pidä tehdä oman kulttuurin ja omien tapojen kustannuksella.
Kristilliset arvot ovat periaatteessa hyviä, mutta niitäkin tulkitaan usein monin eri tavoin. Maallistuneessa yhteiskunnassa poliittinen päätöksenteko olisi syytä erottaa uskonnosta.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Lapset tarvitsevat enemmän ohjausta, esimerkkiä, tukea ja rajoja kuin kurittamista. Toki joissain tapauksissa pitää tiukkaa kuriakin olla, jos muut keinot eivät toimi. Lapset ovat yksilöitä, yksi malli ei sovi kaikille.
Päästöjä tulee vähentää jo oman elinympäristön parantamiseksi. Kuitenkin suunnitelmallisesti ja taloudellisesti järkevällä tavalla. Suomi voi näyttää esimerkkiä, mutta sen ei tarvitse aina olla mallioppilas.
Suomi ja suomalaiset ovat tärkeimpiä, mutta pitää olla kykyä myös yhteistyöhön tärkeimpien kumppanien kanssa.
Asia ei ole näin yksiselitteinen. Asioita tarkasteltaessa pitää nähdä suuri kokonaisuus ja pohtia vaikutuksia monipuolisesti. Ilman riittävää talouskasvua ja työllistymistä ei ole verorahoja suunnattavaksi luonnonsuojeluunkaan.
Kovien haasteiden edessä kompromissit eivät aina toimi, ja vaikeiden asioiden läpivienti vaatii johtajuutta. Toki demokratian pelisääntöjä noudattaen ja itse vastuun kantaen.
Suomessa on paljon taloudellista toimintaa joka edellyttää läsnäoloa koko maassa. Esimerkiksi turismi tarjoaa ihmisille mahdollisuuksia rentoutua, palautua ja nauttia luonnosta. Tämä edellyttää, että haja-asutusalueilla asuvilla ihmisillä on mahdollisuudet asua ja työskennellä ja saada samoja palveluita kuin Etelä-Suomessa asuvilla on. Koko maan pitäminen asuttuna on tärkeää myös Suomen puolustuksen kannalta.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.