- Lupaan olla kuntalaisten tavoitettavissa ja hoitaa asiat niin, että kehtaan katsoa itseäni peiliin ja kuntalaisia silmiin.
Sosiaalinen media:
Ikä:
61
Sukupuoli:
Nainen
Paikkakunta:
Vantaa
Postinumeroalue:
01640, Hämevaara
Hyvinvointialue:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Ammatti:
amk-opettaja, kaupunginhallituksen vpj.
Koulutus:
Ylempi korkea-aste
Kielitaito:
Äidinkieleni on suomi.
Jag pratar flytande svenska och använder svenska nästan varje dag.
Ich habe in Deutschland gearbeitet und studiert und spreche gern Deutsch.
I speak English fluently.
Olen suorittanut yliopistossa myös latinan pro exercitio -kokeen sekä opiskellut alkeet venäjästä, italiasta ja espanjasta, mutta valitettavasti unohtanut jo paljon. Tsekin kieltä opiskelin neljä vuotta Helsingin yliopistossa.
Osaan puhua myös sujuvasti väärinpäin- niäpnirääv.
Tehtävät:
aluevaltuutettu, kunnanvaltuutettu
Kuvausteksti:
Jämäkkä, mutta lempeä - näin minua usein luonnehditaan ja sellainen koen itsekin olevani. Eräs tuttuni kuvaili minua: "Ulla osaa nauraa myös itselleen. Kaiken pinnalla näkyvän alla hän on määrätietoinen taistelija ja oikeudenmukaisuuden puolustaja". Tunnistan tuosta itseni.
Lähdin mukaan politiikkaan vasta 49-vuotiaana ja koen olevani oikealla "alalla". Selvitän asiat perusteellisesti ja saan paljon yhteydenottoja ihmisiltä. Minulla on intoa, aikaa ja osaamista yhteisten asioiden hoitamiseen.
Olen lähtöisin vaatimattomista oloista. Synnyin mökkiin, johon ei tullut vettä. Meillä oli eteinen, kamari ja keittiö. Myöhemmin isäni teki huussista minulle ja siskolleni yhteisen huoneen. Siinä pienessä mökissä asuin melkein 10 vuotta. Vaatimattomat lähtökohdat auttavat minua ymmärtämään heikommassa asemassa olevien elämää.
Uskon koulutukseen, osaamiseen ja sivistykseen. Osaaminen luo myös taloudellista hyvää, joka kannattaa jakaa tasaisesti, eikä vain harvoille.
Vastaukset vaalikoneeseen
Tässä näet ehdokkaan vastaukset vaalikoneen kysymyksiin.
Kysymysteema: Palvelut
Jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi toimipiste, josta saa terveydenhuollon palveluita.
Vantaalla useampia, sillä kaupunki on suuri.
Kiireettömän perusterveydenhuollon hoitotakuu pitää lyhentää 14 vuorokauteen nykyisestä kolmesta kuukaudesta.
Terveys on kalleinta, mitä meillä on. Kukaan ei parannu hoitojonossa odottamalla.
Yöpäivystyksistä päättäminen kuuluu omalle hyvinvointialueelleni - ei Suomen hallitukselle.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Palveluseteleiden käyttöä täytyy lisätä, jotta hoitojonoja saadaan lyhyemmiksi.
Rahat kannattaa laittaa hyvinvointialueelle, jotta se pystyy kehittämään toimintaansa ja tarjoamaan palveluita. Palveluseteleitä voi käyttää akuuteissa tilanteissa purkamaan jonoja.
Julkisia varoja ei pidä käyttää yksityisiin terveyspalveluihin.
Yksityinen tukee julkista eikä yksityistä voi ei pidä kokonaan tyrmätä. Yksityinen on hyvä renki, kunhan julkinen on isäntänä.
Kysymysteema: Lapset ja nuoret
Alle 23-vuotiaan pitää päästä nopeammin mielenterveyspalveluiden piiriin kuin yli 23-vuotiaan.
Ikäraja on keinotekoinen.
Pieniä neuvoloita ei saa lakkauttaa.
Riippuu paikasta. Meillä Vantaalla tarvitaan isoja perhekeskuksia, joihin on koottu kaikki lapsiperheiden tarvitsemat palvelut.
Koululaisten hammastarkastuksia pitää lisätä, vaikka se kasvattaisi hammashoidon jonoja.
Koululaiset tarvitsevat hammastarkastuksensa, mutta mikäli reikiä ja ongelmia ei ole, niin tarkastuksia voi tehdä harvemminkin.
Alle 25-vuotiaille pitää tarjota maksuton ehkäisy.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Kysymysteema: Iäkkäät
Hyvinvointialueet pakenevat vastuutaan pitämällä vanhukset liian pitkään kotihoidon piirissä.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Iäkkäiden ympärivuorokautisen hoivan mitoituksen pitää olla vähintään seitsemän hoitajaa kymmentä hoidettavaa kohden.
Hoitajamitoitus säädettiin aikanaan, koska yksityiset terveysjätit huijasivat mm. haamuhoitajilla, joita ei oikeasti ollut olemassakaan.
Ympärivuorokautisessa hoivassa työskenteleminen on raskasta ja vaatii riittävän määrän hoitajia.
Suomessa kokeillaan järjestelmää, jossa yli 65-vuotiaat pääsevät yksityiselle yleislääkärille terveyskeskusmaksun hinnalla. Käytäntö pitää ottaa pysyvästi käyttöön.
Rahat on syytä laittaa julkisen terveydenhuollon parantamisen eikä yksityisten lääkäreiden kelakorvauksiin.
Vanhuksen oikeus ulkoiluun on kirjattava lakiin.
Ei ole laissa säädettävä asia. Pitää olla osa hyvää hoitoa ja toteuduttava myös ilman lainsäädäntöä.
Kysymysteema: Työvoima
Hoitajia on tuotava Suomeen ulkomailta.
Tarvitsemme ulkomaista työvoimaa, koska muuten työvoimamme ei riitä.
Lääkärin ja hoitajan on osattava suomea tai ruotsia.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Lääkäri pitää velvoittaa työskentelemään julkisella puolella kahden vuoden ajan valmistumisen jälkeen.
En usko pakottamiseen.
Terveydenhuollon vuokrahenkilöstölle pitää asettaa maanlajuinen hintakatto, sillä keikkalääkäreiden palkat ovat karanneet käsistä.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Kysymysteema: Pelastusala
Pelastustoimi jää hyvinvointialueilla sote-palveluiden varjoon, joten pelastusala pitää siirtää valtion hoidettavaksi.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Epäpätevän henkilöstön käyttö puhuttaa pelastusalalla. Kaikilta pelastajilta pitää vaatia pelastusalan tutkinto, vaikka se vaikeuttaisi työvoiman saantia.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Kysymysteema: Talous
Hyvinvointialueiden pitää saada verotusoikeus (ns. maakuntavero) palveluiden turvaamiseksi.
Hyvinvointialueet ovat olleet toiminnassa vasta kaksi vuotta. Katsotaan nyt rauhassa, kuinka niiden toiminta kehittyy. Myöhemmin (5-10 vuotta) voidaan katsoa, onko maakuntavero tarpeellinen.
Kokonaisveroaste saa nousta, jotta kansalaisten terveydenhuolto voidaan turvata.
Terveys on kalleinta, mitä ihmisellä on.
Lihavuuslääkkeitä ei tule maksaa julkisista varoista.
Lihavuus on aivan samanlainen sairaus kuin moni mukin sairaus. Jos siihen on saatavilla apua, niin hyvä. Lihavuuslääkkeet saattavat vähentää muita lihavuudesta aiheutuvia kustannuksia.
Julkisessa terveydenhuollossa pitää säästösyistä priorisoida potilaita, joilla on parempi ennuste parantua.
Varmaan joudumme tätä pohtimaan jossakin vaiheessa, mutta kuka on pätevä ratkaisemaan asian?
Kysymysteema: Hallinto
IS:n selvityksen mukaan hyvinvointialueilla työskenteli syksyllä 2024 johtaja-nimikkeellä yli 650 henkilöä. Johtajien määrää pitää karsia.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Moni kansanedustaja osallistuu laiskasti aluevaltuustojen kokouksiin. Kansanedustajien ei pitäisi olla ehdolla aluevaaleissa.
Kansanedustajan ei pidä olla ehdolla sekä kunta- että aluevaaleissa, mutta ei ole mielestäni estettä olla ehdolla jommassa kummassa.
Kovapalkkaisimmat hyvinvointialueiden johtajat tienaavat enemmän kuin pääministeri, jopa yli 18000 euroa kuussa. Hyvinvointialueiden johtajien palkkoja pitää laskea.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Hyvinvointialueita on liikaa.
Hyvinvointialueet ovat olleet toiminnassa vasta kaksi vuotta. Hallinto on juuri luotu ja nyt on syytä keskittyä itse toimintaan eikä miettiä, onko alueita liikaa.
Kysymysteema: Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle riittäisi Myyrmäen, Tikkurilan ja Keravan terveysasemat nykyisen yhdeksän terveysaseman sijaan.
Meillä on pian 300 000 asukasta (Vantaa + Kerava), kolme terveysasemaa on liian vähän.
Vantaalle tarvitaan huumeiden käyttöhuone, jos lainsäädäntö sen tulevaisuudessa mahdollistaa.
Huumeiden käyttöhuoneessa käyttö on valvottua ja käyttäjä voi saada apua ongelmiinsa.
Jatkossa Uudellamaalla tulisi olla vain yksi koko maakunnan kokoinen hyvinvointialue, johon kuuluisi myös Helsinki.
Nyt ei kannata alkaa miettiä hallinnollisia asioita vaan on keskityttävä itse toimintaan eli palveluiden tuottamiseen kuntalaisille.