Työskentelen vähentääkseni autoliikenteen, rakentamisen ja kaukolämmön tuotannon ilmastopäästöjä Tampereella.
Sosiaalinen media:
Ikä:
30
Sukupuoli:
Mies
Paikkakunta:
Tampere
Postinumeroalue:
33720, Hervanta
Ammatti:
Ostoinsinööri
Koulutus:
Lukio/ammattikoulu
Kielitaito:
Suomi: äidinkieli
Englanti: hyvä
Ruotsi: kelvollinen
Espanja: alkeet
Kuvausteksti:
Olen 30-vuotias ostoinsinööri ja alasarjajalkapalloilija. Olen ehdolla, koska Tampereenkin pitäisi kantaa vastuunsa ilmastonmuutoksen hillinnässä.
Vastaukset vaalikoneeseen
Tässä näet ehdokkaan vastaukset vaalikoneen kysymyksiin.
Kysymysteema: Liikenne
Valtion pitää tukea yksityisautoilua harvaan asutuilla alueilla, joilla julkinen liikenne ei toimi.
Yksityisautoilua, tai tarkemmin yksityisautoilun päästöjä, tulee vähentää. Valtion ei tule tukea yksityisautoilua. Harvasti asumisen tukemiseen löytyy niin halutessamme tehokkaampiakin keinoja. Suorat tulonsiirrot antaisivat tuensaajan itse valita kuinka tuen käyttää.
Polttomoottoriautojen käyttöä kaupunkien keskustoissa pitää rajoittaa.
Autoilun päästöjä tulee vähentää ja autoilun vähentäminen on helpointa aloittaa kaupunkien keskustoissa. Keskustoissa autoilun väheneminen parantaa viihtyisyyttä ja turvallisuutta. Samalla katutilaa vapautuu asumiseen, puistoille, asukkaille ja pyöräilylle. Nämä samat edut saadaan myös sähköautoilua vähentämällä. Pelkästään polttomoottoriautoihin kohdistuvien rajoitusten sijaan kaupunkien keskustaa pitäisi kehittää yleisesti autottomammaksi. Keinoja tähän ovat tiiviimpi asuminen, kävelykatujen lisääminen ja raideliikenteen lisääminen. Ruuhkamaksu vähentäisi autoilua ja ruuhkia sallien silti hyödyllisimmän autoilun. Polttomoottoriautoiluun kohdistuvat rajoitukset olisivat parannus nykytilanteeseen, mutta parempiakn ratkaisuja on.
Ilmastotoimet eivät saa johtaa autoilun hinnan nousuun.
Kasvihuonekaasupäästöjä tulee vähentää. Hintaohjaus on tehokas ja oikeudenmukainen keino autoilunkin päästöjen vähentämiseen. Polttoaineen korkeampi hinta kannustaa kehittämään ja käyttämään vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja. Vihreässä verouudistuksessa kasvavien haittaverojen ansiosta työtä voidaan verottaa entistä vähemmän.
Kotikunnassani pitää kieltää nastarenkaiden käyttö.
Nastarenkaiden käyttöä tulee vähentää varsinkin kaupunkien keskustoissa. Täyskieltoa en asettaisi.
Kysymysteema: Koulut
Koulujen inkluusio on mennyt liian pitkälle. Erityisoppilaita pitäisi opettaa nykyistä enemmän erityisluokilla.
Opettajilla ei ole aikaa antaa haluamaansa tukea erityisen tuen tarpeessa oleville oppilaille. Ratkaisuna tähän voi olla lisätyt erityisluokat, koulunkäyntiavustajat tai pienemmät ryhmäkoot. Inkluusio tulee huomioida edelleen oppiaineittain ja tuen tarvetta säännöllisesti arvioiden.
Kotikuntani pitää käyttää nykyistä enemmän rahaa kouluruokaan.
Kouluruuan sijaan käyttäisin lisärahat ryhmäkokojen pienentämiseen.
Koulunuorisotyötä pitää lisätä kiusaamisen vähentämiseksi.
Koulunuorisotyö on toimiva tapa ehkäistä kiusaamista. Lisäksi kouluissa tulee pienentää ryhmäkokoja ja palkata lisää erityisopettajia. Pienemmissä ryhmissä opettajillakin on paremmat mahdollisuudet puuttua kiusaamiseen.
Afrikan tähti -peli kuuluu päiväkoteihin ja esikouluihin.
Afrikan tähti -peliä ei tarvitse erikseen poistaa päiväkodeista tai hankkia päiväkoteihin.
Painotettua opetusta pitää vähentää, jotta koulushoppailu ja koulujen eriytyminen saadaan kuriin.
Valinnanvara on lähtökohtaisesti hyvästä. Koulushoppailun vähentämiseksi myös vähävaraisemmista perheistä on kannustettava hakemaan painotettuun opetukseen.
Kouluissa ja päiväkodeissa pitää tarjota vähemmän liharuokaa.
Lihan kulutusta tulisi vähentää ilmasto-, terveys- ja eläinoikeussyistä. Monipuoliseen ja terveelliseen ruokavalioon ei tarvita nykyisiä määriä lihaa.
Kasvisruoankin voi tehdä maittavaksi ja oppilaille kelpaavaksi. Tässä tapahtuu koko ajan edistystä keittiöiden oppiessa hyväksi havaittuja kasvisruokareseptejä.
Kysymysteema: Talous
Kotikuntani pitää maksaa syntyneestä lapsesta kertaluonteinen vauvaraha, jotta kuntaan saadaan lisää lapsiperheitä.
Vauvarahan sijaan keskittyisin lapsiperheiden tukemisessa koulujen rahoituksen varmistamiseen ja edullisiin harrastusmahdollisuuksiin.
Työvoimapalveluiden siirto TE-keskuksilta kunnille parantaa kotikuntani elinvoimaa.
Työvoimapalveluiden siirto kunnille on vielä tuore ja seuraukset ovat epäselviä. Jatkossa kunnat maksavat osan pitkien työttömyysjaksojen korvauksista, mikä luo uuden kannustimen ongelmien ratkaisuun.
Itä-Suomea pitää tukea muiden alueiden kustannuksella Venäjän hyökkäyssodan seurausten vuoksi.
Itä-Suomea tulee tukea maltillisesti ja lyhytaikaisesti, jotta paikalliseen elinkeinoelämään saadaan piristysruiske. Venäjään kohdistuneet pakotteet eivät ole heidän vikansa. Venäjä-pakotteita pitää jatkaa, kunnes heidän hallintonsa ei ole enää uhka Ukrainalle ja Euroopalle. Itä-Suomen tuen kuuluu kohdistua aloille, jotka ovat elinkelpoisia myös ilman Venäjän-kauppaa.
Kuntien tuulivoimasta saamat kiinteistöverotuotot pitää tasata muiden kuntien kesken.
Tuulivoiman haitat ovat paikallisia, joten on kohtuullista ohjata verotuotot kunnille.
Kotikunnassani on leikattava ennemmin menoja kuin kiristettävä veroja talouden vakauttamiseksi.
Ensisijaisesti tasapainoittaisin taloutta karsimalla menoja. Toissijaisesti nostaisin kiinteistöveroprosenttia ja vasta viimeisenä nostaisin kunnallisveroprosenttia.
Uskon, että kuntani on elinkelpoinen itsenäisenä jatkossakin.
Tämä ei liene Tampereella epäselvää lähitulevaisuudessa.
Kysymysteema: Asuminen
Kotikuntani tulee paikata kassaansa kiinteistöveroluokkien nostolla.
Maapohjan ja rakentamattoman tontin kiinteistöveron nosto ohjaisi tehokkaaseen maankäyttöön. Näiden nosto lain sallimaan maksimiin pienentäisi painetta kunnallisveron nostoon. Muita kiinteistöveroluokkia tulee nostaa vain, jos talouden tasapainottamiseksi tarvittavia menoleikkauksia ei löydy.
Vanhojen asuntojen purkamisesta pitää maksaa romutuspalkkio.
Valtion ei tule kantaa asunnonomistajan riskejä.
Paras keino estää slummiutumista on kaavoittaa samalle alueelle omistus- ja vuokra-asuntoja.
Alueille tulee kaavoittaa erilaista asumista asukkaiden tarpeisiin vastaamaan ja segregaatiota vähentämään.
Kysymysteema: Ympäristö
Ympäristö pitää asettaa kotikunnassani talouskasvun ja työpaikkojen edelle.
Taloudesta ja ylikulutuksesta on joustettava, jos luonnon kantokyky sitä vaatii. Suomessa eletään nyt historiallisesti poikkeuksellista hyvinvoinnin aikaa ja pystymme kohtuullistamaan ylikulutustamme elintason laskematta.
Suurimpana esteenä Tampereen hiilineutraaliustavoitteeseen pääsemiseen ovat liikenteen päästöt. Liikenteen Tampereella tulisi perustua kävelyyn, pyöräilyyn ja raideliikenteeseen. Varsinkin keskustassa autoliikennettä voi vähentää reilusti lisäten vetovoimaa ja viihtyisyyttä samaan aikaan. Uudisrakentamisen päästöjä on vähennettävä suosimalla korjausrakentamista ja vähäpäästöisiä materiaaleja. Puun ja maakaasun poltto kaukolämmön tuotannossa on korvattava sähkökattiloilla, lämpöpumpuilla tai lämmön varastoinnilla. Mahdollista on myös pienydinvoima tai CO2-talteenotto.
Kuntaani ei pidä rakentaa tuulivoimaa, sillä se rasittaa luontoa ja tuhoaa mökkimaiseman.
Kasvihuonekaasujen vähentämiseksi liikenteen ja lämmöntuotannon on sähköistyttävä. Tähän tarvitaan myös lisää tuulivoimaa. Tuulivoimaa ei tule rakentaa luontoarvoiltaan tärkeimmille alueille. Tuulivoiman ja muun rakentamisen luontohaitat on kompensoitava suojelemalla vastaavaa luontotyyppiä suurempi pinta-ala lähiseudulta.
Susien kaatoluvista pitäisi päättää kunnissa ja kantaa harventaa alueilla, joilla sudet liikkuvat asutuksen lähellä.
Susi kuuluu Suomen luontoon ja kantaa pitää harventaa vain ihmisiä kohtaan aggressiivisten yksilöiden osalta. Kaatolupien päättäminen kunnissa johtaisi todennäköisesti huonompaan tulokseen kuin valtakunnallinen päätöksenteko.
Kysymysteema: Maahanmuutto
Kotikuntani pitää houkutella maahanmuuttajia aktiivisesti.
Tampereen tulee olla houkutteleva asuinpaikka niin suomalaisille kuin maahan vasta muuttaville, mutta aktiivisesti maahanmuuttajia ei tarvitse houkutella. Tampereella on jo osaavia ja korkeakoulutettuja maahanmuuttajia, jotka eivät pääse koulutustaan vastaaviin töihin. Pakolaisten auttamisessa meidän on tehtävä aktiivisesti oma osamme.
Maahanmuuttajien kotouttaminen on epäonnistunut kotikunnassani.
Maahanmuuttajien kotoutumisessa töihin pääseminen on nähdäkseni vaikein askel. Tällä hetkellä korkeakoulutettujenkin maahanmuuttajien on vaikea löytää töitä puuttuvasta kielitaidosta, ennakkoluuloista ja yleisestä työllisyystilanteesta johtuen. Maassa olevilla tulisi olla automaattisesti oikeus työntekoon. Valtakunnallisesti matalapalkka-ammattien houkuttelevuutta ja määrää on lisättävä purkamalla sosiaaliturvan kannusteloukkuja perustulolla ja pienentämällä työnteon verokiilaa. Kaupungin tehtävistä tärkeitä ovat toimivat TE-palvelut ja maahanmuuttaneiden lasten erityinen tukeminen koulutien alkuun.
Vastuu kotoutumisesta on myös maahanmuuttajalla itsellään. Suomen kielen opiskelulla sekä aktiivisella osallistumisella ympäröivään yhteiskuntaan kotoutuminen onnistuu nopeammin.
Englannin kielen käyttöä kuntapalveluissa ja kouluissa on lisättävä.
Englanninkielistä palvelua on hyvä tarjota, mutta pidetään virallisina kielinä suomi ja ruotsi.
Kysymysteema: Tampere
Poliisihallituksen häiriöindeksin mukaan Tampere on Suomen suurista kaupungeista viidenneksi turvattomin. Varon liikkumista kaupungilla yksin iltaisin entistä enemmän.
En ole kokenut tarvetta ylimääräiseen varovaisuuteen. Jotkut muut ovat.
Huumekauppa ja muu häiriökäyttäytyminen on heikentänyt turvallisuuden tunnetta Tampereen keskustassa. Asiaan on puututtava nykyistä selvästi tehokkaammin.
Päihdeongelmien vähentämiseksi addiktioista kärsivien on päästävä hoitoon, kun heillä on siihen motivaatiota. Aikaikkuna elämänmuutokseen on usein lyhyt ja silloin tukea on oltava saatavilla.
Häiriökäyttäytymiseen on puututtava tarvittaessa myös kasvattamalla poliisien ja vartijoiden määrää keskustassa.
Raitiotieverkon rakentamista on jatkettava Tampereen seudulla yleissuunnitelman mukaisesti Pirkkalaan, Ylöjärvelle ja Kangasalle.
Raitiotie on bussiliikennettä houkuttelevampi vaihtoehto autoilulle. Raitiotietä tarvitaan lisää, koska autoilun päästöjä on vähennettävä reippaasti lähivuosina. Päätös lisärakentamisesta kuuluu luonnollisesti paikallisille kunnanvaltuustoille.