Vastaukset vaalikoneeseen
Tässä näet ehdokkaan vastaukset vaalikoneen kysymyksiin.
Putinin etupiiriajattelu ja moneen kertaan todistettu valmius käyttää sotilaallista voimaa naapurimaita vastaan osoittavat hänen vaarallisuutensa.
Silloinkin on syytä tarkkaan katsoa, ketkä Venäjällä ovat vallassa ja mitkä heidän todelliset tavoitteensa ovat. Sinisilmäisyyteen ei ole enää varaa.
NATO-mailla tuskin on halua antaa pysyviä joukkoja Suomeen, joka on tunnetusti yksi parhaiten sotilaalliseen puolustukseen varautuneita maita Euroopassa. Pysyvän tukikohdan sijasta voidaan tilanteen niin edellyttäessä, esim Venäjän uhan kasvaessa, ryhmittää joukkoja Suomeen samaan tapaan kuin niitä on Baltian maissa.
Tämä panostus takaa Puolustusvoimille riittävät resurssit ja mahdollistaa puolustuksen pitkäjänteisen ja kustannustehokkaan suunnittelun ja toteutuksen. Hallituskausittain vaihtelevat puolustusbudjetit vaikeuttavat järkevien investointien tekemistä. Kyseinen taso on korkeampi kuin viime vuosikymmeninä on käytetty puolustukseen, mutta uhkakin on merkittävästi suurempi. Naton jäsenenäkin Suomi vastaa puolustuksestaan pääosin itse, varsinkin kun olemme maantieteellisesti syrjässä ja Naton vahvennuksien ja tuen saaminen paikalle voi kestää. Sitoutuminen Naton tavoitteeseen antaa lisäksi Suomelle painoarvoa puolustusliitossa ja helpottaa Suomen omien tavoitteiden ajamista Natossa.
Jäsenmaana Suomen tulee ajaa omia etujaan ja tuoda ne selkeästi esille. Toki politiikkaa tulee harmonisoida liittolaisten kanssa, mutta tärkeimmistä eduistamme tulee pitää tiukasti kiinni.
Valtion korkomenot kasvavat jatkuvasti ja velanoton jatkuessa Suomen luottoluokitus voi laskea mikä nostaisi korkoja vain enemmän. Velka heikentää mahdollisuuksia investoida tulevaisuuteen ja kehittää taloutta, mikä johtaa helposti valtion talouden pahenevaan kierteeseen.
Ansiosidonnaista työttömyysturvaa tulee tarkastella kriittisesti ja pyrkiä luomaan työllistymistä tukevia rakenteita, tarvittaessa työttömyysturvaa leikkaamallakin. Tämä tulee kuitenkin tehdä tarkasti harkiten ja vaikutukset analysoiden, niin ettei päädytä vain vaikeuttamaan ihmisten asemaa luomatta todellisia parannuksia ja työllsitymismahdollisuuksia.
Suomen väestö ikääntyy huolestuttavaa vauhtia. Lapsiperheiden tukeminen on aina satsaus tulevaisuuteen.
Verotuksen kiristäminen syö helposti ostovoimaa, vähentää työllistymistä sekä vähentää investointeja, kuristaen taloutta ja vähentäen lopulta verotuloja. Vaikutukset voivat olal täysin päinvastaiset kuin mitä haetaan.
Ruoan hinta on muutenkin viimeaikoina noussut. Verotuksen kiristäminen vaikeuttaisi etenkin pienituloisten asemaa.
Riippuu tilanteesta. Lähtökohtaisesti tulisi varmistaa omaa tuotantoa, niin että se takaa alhaiset hinnat. Pysyvät kotitalouksien sähkötuet eivät ole järkevä pitkäkestoinen ratkaisu.
Energian tarve tullee jatkossa kasvamaan, ja tuulienergialla ei kyetä takaamaan sähköntuotantoa kaikissa sääoloissa kaikkina vuodenaikoina vielä pitkään aikaan.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Mitään ei kannata hakata kiveen näin yksiselitteisesti. Tulee katsoa suurta kokonaisuutta. Lyhytjänteinen tiukoista tavoitteista kiinni pitäminen voi aiheuttaa taloudellisia tappioita, jota syövät pidemmällä aikavälillä resursseja ympäristöstä huolehtimiseen.
Suomi on pinta-alaltaan suuri maa, ja monilla alueilla julkinen liikenne ei kykene tuottamaan riittäviä palveluja eivätkä ole realistinen vaihtoehto ihmisten liikkumiseen. Autoilijat ovat jo nyt melkoinen valtion lypsylehmä, tilannetta ei tulisi pahentaa. Ihmisten liikkumisvapauden tukeminen edesauttaa sekä työllistymistä että koko Suomen pitämistä asuttuna.
Suuret valtion tuet johtavat helposti vääristyneeseen kilpailuun ja resurssien tuhlaamiseen. Sähköautoilu kehittyy tekniikan kehittyessä ja sähköautoilun tullessa kilapilukykyiseksi ilman valtion mittavia tukiakin.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Ulkomaiset hoitajat eivät ole ratkaisu, heitä ei maailmalla ole juurikaan saatavilla. Ratkaisut hoitoalan pulaan pitää tehdä pääosin Suomessa parantamalla hoitajien palkkausta, työnkuvaa ja työssä viihtymistä.
Koulutus on tärkeä investointi tulevaisuuteen. Koulutuksen leikkaaminen olisi lyhytnäköistä.
Kurinpito ei ole tärkein keino taata työrauha kouluissa. Mutta jos häiriökäyttäytyminen joidenkin oppilaiden osalta lähtee käsistä, tulee opettajilla olla mahdollisuus puuttua. Se, että opettajille annetaan kurinpitokeinoja, ei tarkoita että niitä pitäisi automaattisesti käyttää. Pelkkä mahdollisuus on usein ennalta ehkäisevä.
Suomessa katuväkivalta on onneksi vielä varsin harvinaista. Tähän ei kuitenkaan pidä tuudittautua vaan seurata tilanteen kehittymistä tarkasti.
Kovemmat rangaistukset ovat vain yksi keinoista mitä tarvitaan. Ennaltaehkäisevä toiminta kuten nuorisotyö, kotouttaminen ja yhteistyö paikallisten yhteisöjen kanssa on tärkeää ja usein kustannustehokkaampaa kuin vain oireisiin puuttumine.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Yleisradion toiminta tulee turvata, mutta sielläkin löytyy mahdollisuuksia toiminnan järkevöittämiseen ja tehostamiseen.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Taloutemme kuten turismi, metsä- ja kaivannaisteollisuus tarvitsevat työntekijöitä eri puolilla Suomea, ja hekin tarvitsevat palveluita. Koko Suomen pitäminen asuttuna on tärkeää myös Suomen puolustuksen kannalta.
Suomen tulisi terävöittää EU-politiikkaa etenkin meille keskeisten asioiden osalta. Brysselissä ei välttämättä tunneta paikallisia olosuhteita riittävästi.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.