Ehdokkaan Viljami Lampilinna tiedot

Kuvassa Vihreät -puolueen ehdokas Viljami Lampilinna

Viljami Lampilinna

Vihreät (sit.)

Nro 2020

Hoidan, että Kymenlaakson sote-palvelut ovat saavutettavia, vaikuttavia ja kustannustehokkaita – tietoon ja toimiviin ratkaisuihin nojaten.

Sosiaalinen media:

Ikä:

40

Sukupuoli:

Mies

Paikkakunta:

Kouvola

Postinumeroalue:

45810, Pilkanmaa

Hyvinvointialue:

Kymenlaakson hyvinvointialue

Ammatti:

Kehittämispäällikkö

Koulutus:

Ylempi korkea-aste

Kielitaito:

Englanti erinomainen Ruotsi hyvä Saksa tyydyttävä Espanja alkeet

Kuvausteksti:

Olen soten ja kokonaisturvallisuuden asiantuntija, joka haluaa tuoda päätöksentekoon enemmän asiaperusteista keskustelua ja vähemmän poteroitumista. Työssäni valtiolla olen kehittänyt kansallisia päivystyspalveluita, kuten Päivystysapu 116117:n ja kansallista ensihoitopalvelun tietovarantoa. Tavoittelen ratkaisuja, jotka perustuvat tutkittuun tietoon ja toimiviin käytäntöihin – ei ideologiaan. Kymenlaakson hyvinvointialueen on järjestettävä palvelut tehokkaasti ja vaikuttavasti koko alueella, eikä tämä onnistu ilman rohkeutta tehdä vaikeitakin päätöksiä. Kotikyläni Pilkanmaa valittiin Kymenlaakson vuoden kyläksi 2024, ja olen ylpeä yhteisöllisyydestä, jolla kylän elinvoimaa ja kyläläisten hyvinvointia on lisätty. Tämä osoittaa, miten paikalliset ratkaisut ja viisas resurssien käyttö voivat vahvistaa yhteisöjä. Sama periaate pätee hyvinvointialueella – resursseja on käytettävä tehokkaasti, jotta hoitoon pääsee kaikkialla ja erityisesti ne, jotka tarvitsevat sote-palveluita eniten.


Ehdokas arvokartalla

Ehdokkaalla on voimakkaimmat mielipiteet arvoista maaseutu - kaupunki-akselilla.

Vastaukset vaalikoneeseen

Tässä näet ehdokkaan vastaukset vaalikoneen kysymyksiin.

Kysymysteema: Palvelut

Jos valittavana on lähiterveysaseman säilyttäminen tai palveluiden keskittäminen isompaan yksikköön, keskittäminen on parempi vaihtoehto.

Viljami Lampilinna

Palveluiden keskittäminen ei 2020-luvulla tarkoita palveluiden karkaamista. Erilaiset etänä tehtävät hoidon tarpeen arvioinnit, terveydentilan monitorointi, puhelin- ja videovastaanotot sekä kotiin vietävät ja liikkuvat palvelut mahdollistavat jopa lähiterveysaseman neljää seinää paremmat palvelut. Supistuva väestömäärä ja hyvinvointialueiden talouspaineet tekevät välttämättömäksi joidenkin sosiaali- ja terveysasemien sulkemisen. Tämä ei kuitenkaan saa tarkoittaa pelkästään pidentyviä välimatkoja palveluihin – on varmistettava, että tilalle tarjotaan toimivia vaihtoehtoja, jotka turvaavat palveluiden saavutettavuuden. Erityisesti ikääntyneiden ja paljon palveluita käyttävien tarpeet on huomioitava, sillä juuri heille fyysinen etäisyys voi olla suurin haaste.

Mielenterveyspalveluihin pitää laittaa lisää rahaa, vaikka se olisi pois muualta.

Viljami Lampilinna

Mielenterveysongelmat ovat kasvaneet nopeasti, ja koululaisilla, nuorilla ja työikäisillä yleisin ensihoitopalveluun johtava syy on mielenterveysongelmat – erillään päihdeongelmista. En kuitenkaan lisäisi merkittävästi rahoitusta mielenterveyspalveluihin, vaan keskittyisin laajemmin hyvinvoinnin lisäämiseen ja vakavasti sairastuneiden hoitoon. Mielenterveyskriisi juontuu pitkälti sosiaalisista ja kulttuurisista syistä, kuten yksinäisyydestä, huomiotalouden luomasta tunnekuormasta ja toimeentulon epävarmuudesta. Yksilötasolla voimme vahvistaa mielenterveyttä vähentämällä älylaitteiden käyttöä, lisäämällä liikuntaa ja kohtaamalla toisiamme kasvokkain. Myös meditaatio ja mindfulness voivat tukea henkistä hyvinvointia, kuten olen itsekin kokenut.

Pelastustoimen budjetti on turvattava leikkauksilta, vaikka se tarkoittaisi sote-palveluiden rahoituksen vähentämistä.

Viljami Lampilinna

Kaikkien on osallistuttava kulujen karsimiseen, eikä mikään toiminto voi olla tehostamisen ulkopuolella. Pelastustoimen operatiivista toimintaa on kuitenkin suojeltava, sillä sen toimintavalmius on kriittinen osa yhteiskunnan turvallisuutta. Hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa on hyvä mahdollisuus vahvistaa pelastustoimen roolia valmiudessa, varautumisessa ja onnettomuuksien ehkäisyssä osana sote-palveluita. Kysymystä tulee lähestyä ennen kaikkea siitä näkökulmasta, miten pelastustoimen resursseja saadaan hyödynnettyä entistä paremmin koko hyvinvointialueella. Sen sijaan, että keskityttäisiin leikkauksiin, on tärkeämpää varmistaa, että resursseja käytetään tehokkaasti ja että operatiiviseen henkilöstöön kohdistuvat säästöpaineet vältetään.

Rahaa ja työntekijöitä pitää siirtää sairaaloista enemmän perusterveydenhuoltoon ja sosiaalipalveluihin.

Viljami Lampilinna

Suomessa käytetään pohjoismaista vähiten rahaa perusterveydenhuoltoon suhteessa BKT:hen, ja erikoissairaanhoidon kulut jatkavat kasvuaan. Tämä kehitys ei käänny ilman merkittävää panostusta perusterveydenhuoltoon ja sosiaalipalveluihin. Monet akuuteiksi äityvät terveysongelmat ovat alun perin sosiaalisia tai hitaasti eteneviä vaivoja, joihin olisi voitu puuttua aiemmin. Sote-datan hyödyntäminen auttaa tunnistamaan ajoissa ne väestöryhmät, jotka hyötyvät ennaltaehkäisystä eniten. Tällainen investointi vaatii rohkeutta, mutta onnistuneita kokeiluja on jo nähty esimerkiksi kansallisten laaturekistereiden avulla. Kun ongelmiin puututaan varhain, erikoissairaanhoidon kuormitus ja kustannukset vähenevät.

Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palveluita pitäisi siirtää yrityksiltä enemmän julkisen puolen hoidettavaksi.

Viljami Lampilinna

Jo vuosia sitten kehitetty nk. Imatran malli osoitti, että panostus matalan kynnyksen perhepalveluihin vähentää merkittävästi raskaamman lastensuojelun tarvetta. Perheille tulee lisätä merkittävästi aikaista tukea ja tunnistaa ennalta lastensuojelun asiakkuuteen johtavia riskejä hyödyntämällä hyvinvointialueiden sote-tietoja. Se, että valtaosa lastensuojelulaitoksista on yksityisten yritysten omistuksessa, kertoo ennaltaehkäisevän työn epäonnistumisesta. Lastensuojelun ei tulisi olla ensisijaisesti tuottoisaa liiketoimintaa, vaan yhteiskunnan tehtävä on tukea perheitä ajoissa ja vähentää kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrää.

Vanhustenhuollossa täytyy suosia kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista ympärivuorokautisen hoivan sijaan, jotta kustannusten nousua saadaan hillittyä.

Viljami Lampilinna

Iäkkäiden määrä kasvaa seuraavina vuosikymmeninä, eikä ympärivuorokautisen hoivan laajamittainen lisääminen ole taloudellisesti tai eettisesti kestävä ratkaisu. Ilman merkittävää hoivaregiimin muutosta kotihoidon ja yhteisöllisen asumisen roolia on vahvistettava, jotta yhä useampi voi elää itsenäisesti mahdollisimman pitkään. Kotihoitoon panostaminen vaatii sensoritekniikan ja etäyhteyksien hyödyntämistä, mutta ennen kaikkea toimivia yhteistyömalleja hoivattavan, hänen läheistensä ja sote-palveluiden välillä. Kun hyvinvointia tuetaan varhain, voidaan vähentää ympärivuorokautisen hoivan tarvetta ja turvata palvelut niille, jotka niitä eniten tarvitsevat.

Kysymysteema: Talous

Ulkomaisten hoitajien tuloa töihin Suomeen on helpotettava työvoimapulan lievittämiseksi.

Viljami Lampilinna

Suomea uhkaa vakava hoitajapula, mutta ulkomaisten hoitajien rekrytoinnin ohella on tärkeää huomioida myös Suomessa jo olevat ammattilaiset. Moni hoitaja on vaihtanut alaa työolojen ja palkkauksen vuoksi tai on parhaillaan muutosneuvotteluiden kohteena. Mikäli ulkomailta rekrytoidaan hoitajia, on varmistettava, että heidän kielitaitonsa ja ymmärryksensä suomalaisesta hoitokulttuurista on riittävä, jotta työyhteisö ja potilasturvallisuus eivät kuormitu liikaa. Hyvinvointialueiden tulisi myös tehdä tiiviimpää yhteistyötä oppilaitosten kanssa, jotta Suomessa jo opiskeleville ulkomaalaisille tarjotaan sujuva väylä työelämään.

Hyvinvointialueita on liikaa, joten niitä pitää yhdistää.

Viljami Lampilinna

Hyvinvointialueiden määrän vähentäminen ei ole tällä hetkellä ajankohtaista. Ymmärrän houkutuksen siirtyä nopeasti suurempiin alueisiin, kuten Norjassa ja Tanskassa on tehty, mutta Tanskassa on jo harkittu paluuta maakuntakokoluokan hallintoyksiköihin, koska suuret alueet eivät ole toimineet odotetulla tavalla. Nyt on tärkeämpää antaa hyvinvointialueille työrauha ja kehittää niiden toimintaa, jotta ne voivat täyttää tehtävänsä mahdollisimman tehokkaasti. Alueiden yhdistäminen ei yksin ratkaise sote-palveluiden haasteita, vaan keskeistä on palveluiden tuotantotapojen kehittäminen ja resurssien viisas kohdentaminen.

Eduskunnan pitää karsia hyvinvointialueiden tehtäviä, jotta kaikkein tärkeimpiin palveluihin on varaa.

Viljami Lampilinna

Hyvinvointialueilla on oltava itsemääräämisoikeus palveluiden tuotantotapaan, ja on hyvä, että ne voivat kirittää toisiaan erilaisilla tuotantomalleilla ja vertaiskehittämisellä. Lainsäädännössä tulee olla raamit vähimmäistasosta, jolla taataan kaikille riittävät julkiset palvelut. Vähemmän sääntelyä tarkoittaa myös kevyempää hallinnollista taakkaa. Yhdysvaltojen vakuutusperusteinen järjestelmä on varoittava esimerkki siitä, miten raskas hallinto voi viedä merkittävän osan terveydenhuollon resursseista. Hyvinvointialueiden on pystyttävä mukautumaan alueellisiin tarpeisiin ilman liiallista sääntelyä, jotta resurssit voidaan käyttää vaikuttavimmin.

Eduskunnan pitäisi säätää laki, jolla hyvinvointialueet saisivat verotusoikeuden.

Viljami Lampilinna

Hyvinvointialueiden talousongelmat johtuvat ennen kaikkea rakenteellisista haasteista, kuten siitä, että palveluiden kysyntä kasvaa nopeammin kuin rahoitus tai työvoiman saatavuus. Esimerkiksi väestön ikääntyminen lisää hoidon tarvetta, mutta samaan aikaan hoitoalan työvoimapula vaikeuttaa palveluiden järjestämistä. Verotusoikeus ei kuitenkaan ratkaisisi näitä ongelmia, vaan se voisi luoda eriarvoisuutta hyvinvointialueiden välille, jos joidenkin alueiden veropohja olisi heikompi kuin toisten. Ennen kuin uusia veromuotoja edes harkitaan, on tärkeämpää kehittää palveluiden tuotantotapoja ja varmistaa, että resurssit kohdistetaan oikein.

Kysymysteema: Arvot

Jos on pakko valita, on parempi korottaa veroja kuin leikata julkisia palveluita ja sosiaalietuuksia.

Viljami Lampilinna

Hyvinvointiyhteiskuntamme rahoitus ei onnistu ilman talouskasvua, ja veroasteen korottaminen heikentää kotimaista ostovoimaa, haittaa ulkomaisen koulutetun työvoiman saantia ja vaikeuttaa yritysten mahdollisuuksia työllistää ja luoda kasvua. Valitettavasti edessä voi olla molempien keinojen käyttäminen, mikäli puolustukseen ja turvallisuuteen tulee panostaa entistä enemmän rahaa.

Suuret tuloerot ovat hyväksyttäviä, jotta erot ihmisten lahjakkuudessa ja ahkeruudessa voidaan palkita.

Viljami Lampilinna

Länsimaissa lahjakkuus ja ahkeruus, mutta vielä useammin syntyminen suotuisaan ympäristöön, vaikuttavat siihen miten ihmiset menestyvät. Tärkeää on, että saavutuksia ei voida viedä pois mielivaltaisilla päätöksillä. Suomessa tuloerot ovat kansainvälisesti pienet, ja gini-kerroin on yksi maailman matalimmista.

Valtion pitäisi puuttua nykyistä voimakkaammin markkinoiden toimintaan, jotta talous olisi kaikille reilu.

Viljami Lampilinna

Tämä riippuu markkinasta, mutta historia osoittaa, että täysin säätelemättömät markkinat tai vahvasti valtiojohtoinen talous eivät ole tuottaneet laajoille kansanjoukoille hyviä lopputuloksia – vain pienelle eliitille. Uudet teknologiat ja markkinoille tulevat tuotteet voivat tuoda mukanaan haittoja terveydelle, hyvinvoinnille ja ympäristölle, ja niihin mukautuminen vie aikaa. Sopivasti kohdennettu sääntely voi tehdä markkinoista vähemmän vihamielisiä kuluttajille ja yhteiskunnalle. Esimerkiksi pienlainayhtiöiden korkokatto on hyvä esimerkki siitä, miten sääntely voi parantaa reiluutta ilman, että se tukahduttaa markkinoita.

Suomessa on liian helppo elää sosiaaliturvan varassa.

Viljami Lampilinna

Tällaisen väitteen esittäjä ei todennäköisesti ole nähnyt tai kokenut, millaista on elää pelkän sosiaaliturvan varassa. Sosiaaliturva on Suomessa tiukasti ehdollista, ja useimmat tuet ovat määräaikaisia ja edellyttävät aktiivisuutta. Itse asiassa sosiaaliturvan alikäyttö on suurempi ongelma kuin liikakäyttö. Kansaneläkelaitoksen mukaan monet eivät hae heille kuuluvia tukia esimerkiksi tiedon puutteen, byrokratian tai häpeän vuoksi. Sosiaaliturvan tehtävä on estää ihmisiä putoamasta köyhyyteen ja tarjota mahdollisuus nousta takaisin työelämään, ei tehdä elämästä keinotekoisesti helppoa.

Valtion ja kuntien omistusta yritystoiminnassa tulisi vähentää.

Viljami Lampilinna

Valtion ja kuntien omistuksen ei tulisi olla itseisarvo, vaan niiden on keskityttävä kriittiseen infrastruktuuriin ja yhteiskunnan toimintavarmuuden kannalta olennaisiin palveluihin. Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä on syytä lisätä esimerkiksi yhteisomistuksella, jolloin voidaan hyödyntää molempien parhaat puolet. Tämä mahdollistaa tehokkuuden ja innovaatioiden hyödyntämisen yksityiseltä sektorilta sekä varmistaa julkisen vallan ohjausmahdollisuuden strategisesti tärkeissä kohteissa. Omistusten vähentämisessä tulee kuitenkin edetä tapauskohtaisesti, jotta ei synny haitallisia monopoleja tai tilannetta, jossa julkinen sektori menettää kriittisen päätäntävallan.

Suomen muuttuminen aiempaa monikulttuurisemmaksi ja monimuotoisemmaksi on hyvä asia.

Viljami Lampilinna

Monimuotoisuus tuo mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita. Olen matkustanut yli 60 maassa ja toiminut maailman suurimman nuorisojärjestön, partiolaisten, kansainvälisissä tehtävissä useiden vuosien ajan. Näiden kokemusten myötä olen nähnyt, mitä hyvää kulttuurien ja erilaisten ihmisten kohtaaminen saa aikaan, ja on hyvä, että Suomi on päässyt osalliseksi tästä kehityksestä. Kuten kaikissa yhteiskunnallisissa muutoksissa, myös moninaistumisessa on omat haasteensa. Perussuomalaisten nousu suureksi puolueeksi osoittaa, että osalle väestöstä monimuotoisuuden negatiiviset vaikutukset ovat todellisia ja kasautuvat tietyille alueille. Meidän on huolehdittava, että moninaisuuden edistäminen ei jää ylellisyysajatteluksi, jota tehdään vain oman sosiaalisen turvaverkon ja aseman suojasta.

Kristilliset arvot ovat hyvä pohja poliittiselle päätöksenteolle.

Viljami Lampilinna

Länsimaiset arvot perustuvat pitkälti juutalais-kristilliseen ja antiikin perinteeseen. Näiden sekoittuminen on muovannut arvopohjaa, jonka varaan yhteiskuntamme rakentuu. Kristillisten arvojen perintö näkyy oikeusjärjestelmässä, ihmisarvon ja lähimmäisenrakkauden korostamisessa sekä ajatuksessa kaikkien yhtäläisestä arvosta. Näiden arvojen varaan rakentuneet yhteiskunnat ovat menestyneet ja tarjonneet vapautta ja turvallisuutta. Vaikka en kannata uskonnon sekoittamista politiikkaan, pidän perinteisiä kristillisiä arvoja tärkeinä, koska ne ovat osa kulttuuriperintöämme ja ovat muovanneet yhteiskuntaamme yksilön oikeuksia, vastuuta ja hyvinvointia arvostavaksi.

Sukupuolen moninaisuus pitäisi ottaa huomioon Suomessa nykyistä paremmin.

Viljami Lampilinna

Ihmisillä on oikeus ilmaista identiteettiään, ja yhteiskunnan tulee kohdella kaikkia kunnioittavasti. Suomalaiseen kulttuuriin on aina kuulunut yhteisöllisyys ja toisten huomioiminen. Samalla monimutkaisissa kysymyksissä on tärkeää huomioida kaikkien oikeudet. Sukupuolen ilmaisun vapaus ei tarkoita, että jokaisen kokemus ylittäisi muiden oikeudet ja tarpeet. Esimerkiksi sukupuolitettujen tilojen tai urheilun järjestämisessä on löydettävä ratkaisuja, jotka ottavat oikeudenmukaisesti huomioon kaikki osapuolet. Parhaat ratkaisut löytyvät avoimen keskustelun ja kaikkien osapuolten kuuntelemisen kautta.

Tottelevaisuus ja auktoriteettien kunnioittaminen ovat tärkeimmät arvot, jotka lapsen tulee oppia.

Viljami Lampilinna

Fasismissa kyllä, mutta ei länsimaisessa demokratiassa. Lapsen tulee oppia itsenäistä ajattelua, mielikuvituksen käyttöä, itsensä arvostamista ja toisten kunnioittamista. Tottelevaisuus ja auktoriteettien kunnioittaminen voivat olla tärkeitä tilanteesta riippuen, mutta ne eivät voi olla kasvatuksen keskiössä. On tärkeämpää opettaa lapsille kriittistä ajattelua, empatiaa ja kykyä tehdä perusteltuja valintoja. Näin heistä kasvaa vastuullisia ja itseohjautuvia kansalaisia, jotka osaavat sekä haastaa että kunnioittaa auktoriteetteja tarpeen mukaan.

Suomen pitäisi vähentää omia päästöjään riippumatta siitä, mitä muut maat tekevät.

Viljami Lampilinna

Suomen on vähennettävä päästöjään riippumatta muiden maiden toimista, mutta taloustilanne edellyttää, että toimenpiteet ovat kustannusvaikuttavia. Onneksi monet päästövähennyskeinot, kuten energiatehokkuuden parantaminen ja uusiutuvan energian kehittäminen, ovat samalla myös taloudellisesti järkeviä. Suomen ilmastopolitiikan on oltava tehokasta ja vaikuttavaa, ei vain näennäisesti hyveellistä. Viherpesusta ja kalliista, mutta tehottomista päästövähennystoimista on päästävä eroon. Globaalisti Suomen vaikutus on rajallinen, mutta voimme olla edelläkävijöitä kehittämällä ratkaisuja, jotka vähentävät päästöjä ilman kohtuutonta taloudellista rasitetta.

Poliitikkojen on asetettava Suomen ja suomalaisten etu kaiken muun edelle.

Viljami Lampilinna

Poliitikkojen ongelma on, että aina löytyy oma kannattajakunta, jonka äänet on varmistettava uudelleenvalinnan takaamiseksi. Tämä voi johtaa lyhytjänteiseen päätöksentekoon, jossa vältellään vaikeita mutta pitkällä aikavälillä hyödyllisiä ratkaisuja. Politiikkaa ei tulisi nähdä elinikäisenä urana, vaan asiana, johon valveutuneet ja kykenevät kansalaiset voivat osallistua osa- tai väliaikaisesti. Tämä mahdollistaisi päätökset, jotka eivät perustu vain seuraaviin vaaleihin, vaan pitkän aikavälin hyötyyn Suomen ja suomalaisten kannalta.

Ympäristön etu tulisi asettaa talouskasvun ja työpaikkojen luomisen edelle, jos ne ovat keskenään ristiriidassa.

Viljami Lampilinna

Pitkällä aikavälillä talouskasvusta ja työpaikoista ei ole hyötyä, jos ympäristöä ei ole jäljellä niiden hedelmistä nauttimaan. Kestävän kehityksen on oltava osa talousajattelua, jotta tuleville sukupolville jätetään elinkelpoinen maailma. Luonnon monimuotoisuudelle tulisi löytää taloudellinen arvo. Esimerkiksi meitä metsänomistajia voitaisiin palkita ympäristöarvojen edistämisestä ja luonnon säilyttämisestä. Ympäristönsuojelu ja talouskasvu eivät ole ristiriidassa, kun niille luodaan kannustavat puitteet ja kehitetään ratkaisuja, jotka tukevat molempia.

Vahva johtaja on Suomelle hyväksi, vaikka hän toimisi sääntöjen rajamailla saadakseen asioita tehtyä.

Viljami Lampilinna

Ovatko sääntöjä venyttävät vahvat johtajat todella olleet hyväksi kansakunnilleen? Demokratioissa asuu maailman onnellisimpia ja terveimpiä kansalaisia, vaikka vahva johtaja yksinkertaisine vastauksineen saattaisi houkuttaa. Suomessa on hyvä hallintojärjestelmä, jossa päätökset perustuvat yhteistyöhön ja sääntöihin. Näen kuitenkin tarpeen säilyttää Tasavallan Presidentin aseman merkittävänä instituutiona enkä typistäisi sen valtaoikeuksia vain seremoniallisiksi tehtäviksi. Johtajuus on tärkeää, mutta sen on tapahduttava demokraattisten periaatteiden mukaisesti.

Koko Suomi tulee pitää asutettuna, vaikka siitä koituisi kustannuksia.

Viljami Lampilinna

Julkisen sektorin työpaikat, oppilaitokset ja korkeampaa arvonlisää tuottavat elinkeinot ovat keskittyneet väestörikkaammille seuduille ymmärrettävistä syistä. Kaikkia ei voida eikä pidäkään kasvaviin kaupunkeihin sulloa. Valtio voi vaikuttaa aluekehitykseen monin tavoin, kuten hajauttamalla julkisia toimintoja ja tukemalla infrastruktuuria. Suomen kilpailuvaltti on sen koko ja harvaan asutun maan tarjoamat mahdollisuudet. Tämä tulee huomioida päätöksenteossa niin, että alueiden elinvoimaisuutta tuetaan kestävällä tavalla, eikä vain ylläpidetä tehottomia rakenteita.

Suomen kaupungistuminen on hyvä asia.

Viljami Lampilinna

Ihmisen hyvinvointi rakentuu monesta tekijästä, ja jos tarkastellaan asiaa pitkällä aikavälillä, on vaikea nähdä, miten kaupungistuminen parantaisi hyvinvointia luonnon läheisyyteen verrattuna. Onneksi suomalaisia kaupunkeja rakennetaan lähiluontoa kunnioittaen. Luonnon vaikutukset terveyteen ja mielialaan ovat tutkitusti merkittäviä, ja Suomessa on ainutlaatuinen mahdollisuus yhdistää hyvä elämänlaatu ja luonnonläheisyys.